Lizzie

I'm still standing, you can't take this joy away

Obama is now the president of United States

Publicerad 2009-01-20 22:23:13 i ♥Celebrities,



''I sitt installationstal talade han om svårigheterna, men också möjligheterna för USA.

Han sträckte också ut en hand till den muslimska världen.

USA:s förre president George Bush och hans hustru Laura lämnade Washington i helikopter på väg mot sin gård i Texas. USA:s nya presidentpar Barack och Michelle Obama vinkade av dem.

Strax innan jublade miljontals människor och kanoner sköt salut sedan Barack Hussein Obama svurit presidenteden. Efter en stunds pampig musik inledde den nya presidenten sitt installationstal.

- Jag står här i dag ödmjuk inför uppgiften framför oss, tacksam, för den tilltro ni har visat mig, medveten om de uppoffringar som våra förfäder gjort, inledde Obama och tackade sin företrädare George Bush.

Sedan gick han snabbt in på det krisläge USA befinner sig i: Krig mot ett omfattande "nätverk av våld och hat" och med en svårt försvagad ekonomi - en "konsekvens av somligas girighet och ansvarslöshet men också vårt kollektiva misslyckande att ta svåra beslut och förbereda nationen för en ny era".

- I dag säger jag till er att utmaningarna vi står inför är verkliga. De är allvarliga och de är många. De kommer inte att övervinnas lätt eller snabbt. Men det ska ni veta, Amerika - de kommer att övervinnas, sade Obama till jubel.

- På denna dag samlas vi här för att vi har valt hopp framför rädsla, ett enat syfte framför konflikt och oenighet.


Obama talade vidare om att återupprätta USA:s storhet - men att storhet inte kan tas för givet och måste förtjänas. Han talade om dem som byggt upp USA med sina bara händer och som "packat ihop sina få tillhörigheter och rest över världshaven i jakt på ett nytt liv".


Läs mer...på : http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=13036050

Kommentarer

Postat av: MizthaNguyen (v.

Publicerad 2009-01-20 22:36:53

svar: awuu tack så mycket :) :D vilket land kmr du ifrån?

Postat av: Sara.

Publicerad 2009-01-20 22:59:00

haha tack:P

Postat av: FEBB

Publicerad 2009-01-20 23:44:29

Go obama! :D

Postat av: FEBB

Publicerad 2009-01-21 07:56:18

HHA, jätte sötiallafalL=)

Postat av: Olessia

Publicerad 2009-01-21 08:14:39

jag missade:P

Postat av: Mindy

Publicerad 2009-01-21 09:13:02

Kul att du gillar mina bilder på tulpanerna :)

Postat av: Nina.

Publicerad 2009-01-21 10:01:04

ja det ska bli spännande att se förändringarna :)

Postat av: Rafia

Publicerad 2009-01-21 12:28:23

han är för underbar. I'm spechless

Postat av: Vanessa

Publicerad 2009-01-22 18:50:40

jag kollade aldrig :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elli

Hej! Jag kallas för Elli .Bor i Malmö och trivs med mina vänner.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela